China – Lijang, Dali en Kunming

Langaam aan dalen we van het Tibetaans plateau en gaan we verder naar zuid oost China. Het hooggebergte maakt plaats voor groene bossen en rijstvelden. De temperatuur begint ook aangenaam te worden en kunnen alweer zonder alle lagen Goretex. De eerste echte Chinese stad die we aandoen is Lijang in de provincie Yunnan, waar we net buiten het oude centrum een hotel vinden. Helaas was het hier niet toegestaan te kamperen, want het is lekker weer. Gelukkig zijn de prijzen van de hotels hier in China een stuk lager dan in Tibet. ‘s Avonds zijn we de oude stad in gegaan die bestaat uit kleine straatjes met schattige Chinese huisjes en kleine kanaaltjes, het lijkt net de Efteling :) Op een gegeven moment komen we in een straat met chinees ‘street food’, het grootste deel van het eten wat wordt aangeboden is voor ons volledig onbekend. Communiceren met de mensen is echter ook erg lastig dus dan maar geluiden maken van verschillende dieren om te raden wat voor vlees er in de verschillende snacks zit, “woef woef” en “miauw” niet te vergeten. Onze oog was gevallen op de insecten die we nog niet eerder hadden geproeft, zoals sprinkhanen en maden. Eenmaal gefrituurd zagen ze er nog net zo vies uit als ongefrituurd, maar je moet dit toch een keer in je leven hebben gegeten. Dus Lijn zou Lijn niet zijn om als eerste een hap sprinkhanen naar binnen te werken, jammie jammie …. Het was mijn beurt voor de maden, die zelfs bij de lokale omstanders niet in de smaak vielen, hahaha wat een gezichten maar het viel ons allemaal best mee :)

De volgende dag was het vroeg opstaan om naar Dali te rijden, een mooie stad met een leuk en gezellig centrum. ‘S avonds hebben we hier lekker gegeten en zijn vervolgens een biertje gaan drinken in een van de vele barretjes. In de ochtend had Tony, onze gids, nieuws. Zijn huis zou worden platgegooid door de regering voor de bouw van een snelweg, tja zo gaat dat hier in China. Hij zal wel een appartement in de buurt krijgen maar moet hiervoor per direct contracten tekenen. Voor de laatste dagen krijgen we dus een nieuwe gids.

Eenmaal in Kunming aangekomen slapen we voor het eerst in een jeugd hostel, wij wel een eigen kamer :) ‘s ochtends komt de nieuwe gids ons ophalen voor een tour de stad, er zijn namelijk een aantal dingen die we moeite waard zijn. Maar eerst gaande naar de Thaise ambassade om een visum aan te vragen, dat scheelt bij de grens en we kunnen langer in Thailand blijven. Daarna naar de eerste bezienswaardigheid: de Golden Tempel (die eigenlijk van brons was), een tempel gewijd aan het Taoisme en Boedisme. Een mooie kleine tempel in een relaxt park. Hier hebben we ook onze eerste lessen Chinees gehad … We snappen nu waarom het zo moeilijk is!
Daarna met een aantal doorgegaan naar een groot park (waar tulpen stonden, gesponsord door een Nederlands bedrijf!) waar we gekeken hebben naar het locale tijdverdrijf: muziek maken en dansen! Er zijn veel kleine groepjes die hun eigen ding doen, en uiteraard mag je meedoen als je wilt. Erg grappig om te zien want ze gaan helemaal op in hun ding.
We zijn vanuit het park teruggelopen naar het hotel, door Downtown Kunming. Je ziet hier de grote groei terug die China doormaakt: dure merken, nieuwe gebouwen, veel westerse invloeden (inclusief een bakkerij met echt brood!).

De volgende dag konden we ons visum ophalen en zijn we doorgereden naar Juanchui, waar we nu zitten. Deze stad heeft weer een oud centrum waar we een hotel hebben!

Groetjes,

Rutger en Cathelijne

This entry was posted in China. Bookmark the permalink.

6 Responses to China – Lijang, Dali en Kunming

1. Rutger & Lijn says:

Daar moet je dan wel voor betalen :-)

2. Rutger & Lijn says:

We zijn het nog niet vaker tegen gekomen … Maar hier stonden er wel 10 op een rij (zoals vaak .. Ze verkopen allemaal het zelfde op een bepaalde plek .. Er is niemand die denkt: zij verkopen thee, laat ik er cakejes bij verkopen!)

3. Zeno says:

Ik zie alleen maar tanks ;-)

4. mama Wilma says:

No road at all!!

5. mama Wilma says:

Lekkerrrrr!!!!

6. mama Wilma says:

Ik zou niet onder die losse stenen gaan staan!!

7. mama Wilma says:

Doodzwijgen dan is het er niet?

8. mama Wilma says:

Stoere foto, Lijnie!

9. Mama Francine says:

Dit bord staat ook langs de weg tussen Heeze en Someren erg he!

10. mama Wilma en papa Heddy says:

Ik was ook niet meegegaan hoor!!

11. mama Wilma en papa Heddy says:

Rutger moet inderdaad een topdag hebben gehad!!

12. mama Wilma en papa Heddy says:

Mooie foto, maar wel geen echt strandweer!

13. mama Wilma en papa Heddy says:

Wat grappig! Hoe toevallig kan het zijn dat je er twee op hetzelfde moment tegenkomt?

14. mama Wilma en papa Heddy says:

Wat raar, al die dure auto’s die op deze foto staan. Dat valt me meteen op!

15. mama Wilma en papa Heddy says:

Je mag wel weer heel veel in die bunker!!

16. mama Wilma en papa Heddy says:

Goede vermomming!!

17. mama Wilma en papa Heddy says:

Was dat wel met een gids?

18. mama Wilma en papa Heddy says:

Hier werd dus wel enige zelfwerkzaamheid gevraagd!

19. mama Wilma en papa Heddy says:

Een echte safari!

20. mama Wilma en papa Heddy says:

Ziet er niet zo camping-achtig uit.