Maleisië – Cameron highlands, Taman Negara & Kuala Lumpur

Hoi allemaal!

Inmiddels zijn we in Maleisië! En dit land bevalt ons uitstekend! Het land is een stuk moderner, modernere gebouwen, uitstekende wegen (maar dus ook weer tol betalen) en hele vriendelijke mensen.

Onze eerste echte stop was de Cameron highlands, de hooglanden van Maleisië. Dus een stuk kouder dan de rest van het land, het scheelt zo’n 10 graden! Het is ook daarom dat ze hier weer grote theeplantages hebben.
Onderweg naar onze slaapplaats kwamen we allemaal aardbeienplantages tegen, die konden we niet zomaar voorbij rijden! Dus gestopt en een aardbeiensalade gehad. Heel lekker en heel grappig om te zien dat veel Maleisiërs daar nog nooit aardbeienplantjes hadden gezien en ermee op de foto gingen!
Aangekomen in de Cameron Highlands kwamen we ineens heel veel Landrovers tegen, en na navraag bleek dat hier de meeste LRs ter wereld nog rijden! Veel oude modellen die al wel 100 keer waren opgelapt met verschillende onderdelen: deze auto’s worden nog volop gebruikt in de theeplantages omdat ze ontzettend steile hellingen op kunnen rijden (veel steiler dan de huidige auto’s), maar we zagen ook een aantal heel mooi bijgehouden auto’s die voor de sier werden gebruikt.

In de Cameron Highlands hebben we gekampeerd vlakbij het kampeerterrein (we konden het terrein niet op met onze auto …): een heel rustig plaatsje, fijn weer en even weinig gedaan voor een paar dagen. We hebben wel een aantal uren door de theeplantages gereden, wat een heel leuk landschap is.

Daarna door naar Taman Negara, een nationaal park met een van de laatste primary rainforests (ofwel regenwoud dat nog nooit gekapt is). Gelukkig sliepen we niet in het park, het was daar zo ontzettend warm en vochtig dat we binnen een paar minuten volledig doorweekt waren van het zweet … Maar een bezoekje was erg leuk: de rivier over met een bootje, waarna je het park inging naar een canopy walk (een wandelroute zo’n 50 meter boven de grond van ongeveer 500 meter lang verdeeld over verschillende bruggen). Je loopt dus echt door de toppen van het regenwoud! Heel gaaf, maar ook wel een beetje eng, je loopt toch wel heel hoog!
In ons dorpje hebben we echte saté gegeten, die saus was onovertroffen! Zo hebben we ze niet in de winkel!

De volgende stop was Kuala Lumpur, waar we een hotel hadden met uitzicht op de Petronas Towers! Heel sjiek, met zwembad, gym en spa. Daar hebben we dus goed gebruik van gemaakt. Maar we moesten natuurlijk ook de stad in! De stad is veel moderner dan de andere hoofdsteden die we bezocht hebben, met veel wolkenkrabbers en winkelcentra. We hebben de stad rondgereisd met de lightrail en monorail (vooral de laatste had Rutger’s voorkeur, dus die hebben we zo veel mogelijk genomen ;) ) en zijn naar de grootste attracties hier geweest. Dus Chinatown en Little India (die beiden niet op de daadwerkelijk landen lijken :) ), het independence square en de Kuala Lumpur Tower omhoog om een goed uitzicht te krijgen op de stad. verder rustig gewinkeld in een aantal grote winkelcentra en rustig aan gegeten.

Ook hebben we hier de dames ontmoet die onze route de andere kant op gaan rijden! Zij zijn net een kleine week onderweg, dus ze hebben nog wel even te gaan! We hebben ze alle tips gegeven die we hadden, en ze gaan natuurlijk een hele gave reis maken! :) Zij hebben ook ons kookstelletje overgekocht (wel een treurig momentje, toch wel een echt einde van onze reis, we hebben hem niet meer nodig … :( )!

Vandaag gaan we door naar Melaka, een stad waar de Nederlanders hebben gezeten en er dus nog veel namen en gebouwen uit die tijd zijn.

Ook is onze boot geboekt: we verschepen vanaf Singapore en de auto gaat waarschijnlijk midden volgende week de container in! Wij vliegen dan met een langere tussenstop (we moeten nog even kijken waar) terug naar Europa! De auto komt dan een maandje later terug!

Groeten,

Cathelijne en Rutger

This entry was posted in Maleisië. Bookmark the permalink.

4 Responses to Maleisië – Cameron highlands, Taman Negara & Kuala Lumpur

1. Rutger & Lijn says:

Daar moet je dan wel voor betalen :-)

2. Rutger & Lijn says:

We zijn het nog niet vaker tegen gekomen … Maar hier stonden er wel 10 op een rij (zoals vaak .. Ze verkopen allemaal het zelfde op een bepaalde plek .. Er is niemand die denkt: zij verkopen thee, laat ik er cakejes bij verkopen!)

3. Zeno says:

Ik zie alleen maar tanks ;-)

4. mama Wilma says:

No road at all!!

5. mama Wilma says:

Lekkerrrrr!!!!

6. mama Wilma says:

Ik zou niet onder die losse stenen gaan staan!!

7. mama Wilma says:

Doodzwijgen dan is het er niet?

8. mama Wilma says:

Stoere foto, Lijnie!

9. Mama Francine says:

Dit bord staat ook langs de weg tussen Heeze en Someren erg he!

10. mama Wilma en papa Heddy says:

Ik was ook niet meegegaan hoor!!

11. mama Wilma en papa Heddy says:

Rutger moet inderdaad een topdag hebben gehad!!

12. mama Wilma en papa Heddy says:

Mooie foto, maar wel geen echt strandweer!

13. mama Wilma en papa Heddy says:

Wat grappig! Hoe toevallig kan het zijn dat je er twee op hetzelfde moment tegenkomt?

14. mama Wilma en papa Heddy says:

Wat raar, al die dure auto’s die op deze foto staan. Dat valt me meteen op!

15. mama Wilma en papa Heddy says:

Je mag wel weer heel veel in die bunker!!

16. mama Wilma en papa Heddy says:

Goede vermomming!!

17. mama Wilma en papa Heddy says:

Was dat wel met een gids?

18. mama Wilma en papa Heddy says:

Hier werd dus wel enige zelfwerkzaamheid gevraagd!

19. mama Wilma en papa Heddy says:

Een echte safari!

20. mama Wilma en papa Heddy says:

Ziet er niet zo camping-achtig uit.