Van Parnu naar Vilnius – dwars door de baltics!

Hoi allemaal,

We zijn weer even onderweg, dus weer tijd voor onze belevenissen :-)

Na Parnu zijn we inderdaad naar Letland gereden, en door de open grenzen konden we eindelijk een keertje zo doorrijden! We waren dus snel op onze volgende bestemming: Gauja National Park, een van de nationale parken in Letland. In dit park hebben we weer een dag rondgereden, waarbij we allerlei rotsformaties, een kasteel, een papierfabriek en een oude Soviet bunker!
Vooral de laatste heeft wel indruk gemaakt. In het nationaal park ligt namelijk een oude Soviet bunker die pas in 2003 open is gemaakt (ze wisten niet zo goed wat ze ermee aanmoesten). Toen we aan kwamen rijden, dachten we dat we helemaal fout zaten: het was een rehabilitatie centrum, nog in gebruik, maar de TomTom en de borden vertelden ons dat dit toch echt de juist plek moest zijn … Toch maar naar vinnen gelopen en gevraagd, en ja hoor, we zaten echt goed! Later bleek ook uit het verhaal van de gids dat het bovengrondse centrum een afleiding was van het werkelijke doel van het gebouw, wat dus nog steeds erg goed werkt! We kwamen later ook toeristen tegen die werkelijk om waren gedraaid omdat ze dachten verkeerd te zitten :-)
De rondleiding zelf was erg interessant: de bunker is nog volledig in oude staat, en er is inmiddels door de overheid ingezien dat dit een uniek stuk geschiedenis is dat bewaard moet blijven. Wel vreemd dat het centrum daarboven nog volledig in bedrijf is! De bunker was bedoeld als uitwijkcentum voor belangrijke overheidsfunctionarissen en geval van “hour x”, het moment dat er bommen gedropt zouden worden op de Latvia SSR, of een andere ramp plaats zou vinden. Men kon dan hier naartoe uitwijken, en men had voor allerlei senario’s ook kaarten hangen: waar voedsel vandaan moest komen, hoe mensen geëvacueerd moesten worden enz. Allemaal heel interessant dus!

‘s avonds hebben we samen met een Duits stel op een parkeerplaats gekampeerd en gebarbecued. Met alles op de grote hoop heel goed gegeten!

De dag erna door naar Riga, de hoofdstad. Ook weer een oude stad, hoewel deze op ons minder indruk maakte dan Tallinn. Wel weer veel mooie en oude gebouwen, maar ook drukker met auto’s en bredere straten. We hebben daar 2 dagen op de city camping gestaan, een camping vlakbij het centrum, op loopafstand, maar gelukkig wel rustig! We hadden aan het einde van de dag weer regen, maar we hebben het luifel uitgezet en alsnog gebarbecued! Nu onze stove kapot is zijn we vaak aan het barbecuen, we hebben het zwaar :-)

Na Riga besloten om richting Litouwen te rijden: Letland heeft op ons minder indruk gemaakt dan Estland. We zijn nog wel gestopt bij Rundale palace, het buitenverblijf van de vroegere bazen van Letland :-) de grens was weer een eitje: fijn, zo’n verenigd Europa!

Als eerste zijn we naar een stadje gereden waar een kerncentrale staat, die moest Rutger natuurlijk even zien! Daar aangekomen, bleken het vooral Soviet- blokken te zijn en de centrale was nog in bedrijf (niet de reactoren zelf, maar er waren nog verschillende mensen aan het werk), dus we konden er niet in en zijn ook redelijk snel weer doorgegaan.

We hebben besloten door het rijden naar Aukštaitija National Park, een park middenin Litouwen, dit omdat Rutger de zee een beetje zat is :-) hier hebben we vanmorgen dan ook een aantal uren rondgereden, Rutger kon weer helemaal los: er waren veel offroad paden en hij kon de auto goed gebruiken! Het is een mooi gebied, met veel (nou ja, relatief hè) meren. Weer iets heel anders dan de parken die we tot nu toe gezien hebben! In de middag doorgereden naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Hier hebben we de hele middag rondgelopen, en dit vonden we weer een erg leuke stad! Veel kleine straatjes, veel oude gebouwen en vooral veel mooie kerken (van de buitenkant, binnenkant hebben we al heel veel gezien de laatste tijd). Na een pizza besloten om door te rijden naar een camping net buiten de stad, om te zorgen dat we niet in het verkeer vast komen te zitten. Daar zitten we nu te internetten, morgen gaan weer richting kust, 1 september gaan we ‘s avonds de boot op naar huis, van Klaipeda naar Sassnitz!

Cathelijne en Rutger

Posted in Estland, Letland, Lithouwen | Reageren uitgeschakeld

Hiiumaa naar Parnu – offroaden en Soviet bunkers

Hoi allemaal,

We hebben weer internet dus weer de mogelijkheid voor het volgende verhaal!

Na een rustige start omdat we gisteren de route al min of meer hadden bepaald gingen we op weg. Dit eiland, Hiiumaa, staat bekend als minder ontwikkeld en beboster dan zijn grotere broer, Saaremaa. Dus een paradijsje voor off roaden: alleen de hoofdwegen zijn geasfalteerd, de rest is gravel of bandensporen (die overigens wel vaak op de TomTom staan!). Rutger kon zijn geluk niet op!
We hebben verschillende “binnenwegen” genomen op het noorden van het eiland, waarbij we langs een oude Soviet stelling zijn gereden. Hier lagen nog verschillende oude bunkers die toegankelijk zijn. Je kon er met een zaklamp helemaal doorheen, wat Rutger dus ook heeft gedaan, lijn bleef liever in de auto zitten, veel te spooky ! :-)

Daarna door naar de oudste vuurtoren van de Baltische staten, die niet of inmiddels niet meer, bij de zee staat, maar in het land. We zijn omhoog gegaan en konden zo het hele eiland overzien: vooral bomen …

‘s avonds hebben we meteen de Ferry naar het volgende eiland gepakt: Saaremaa. We hebben hier een slaapplek opgezocht bij een manor, een groot landhuis met een kampeergelegenheid. Er was wel een mogelijkheid dat er elanden in de buurt waren, dus voor we naar de auto liepen even goed rondschijnen met de zaklamp, een eland willen we niet zomaar tegen het lijf lopen, daar zijn ze te groot voor :-)

De volgende dag een route over Saaremaa gereden, maar dit vonden wij een beduidend minder mooi eiland: veel meer verharde wegen en veel meer boerenbedrijven … Wel een meteoorkrater en molens gezien (met een Hollandse molen)! We hebben op Muhu geslapen, een dorpje vlak voor de ferry terug naar het vasteland. Het regent hier de laatste paar dagen, dus we hebben in een huisje geslapen wat je hier vaker ziet: een driehoekje met alleen bedden, de rest van de faciliteiten zijn gedeeld.

Vanmorgen konden we dus al om half 10 de boot nemen naar het vasteland, waarna we naar Parnu zijn gereden, de “summer capital” van Estland met mooie stranden. Beetje jammer dat heel hard regent … Maar we zijn door het dorpje gelopen en inmiddels schijnt een waterig zonnetje (af en toe).

Morgen verlaten we Estland en gaan we naar Letland!

Cathelijne en Rutger

Posted in Estland | Reageren uitgeschakeld

St. Petersburg naar Hiiumaa

Hoi allemaal!

Inmiddels zitten we in Estland, op een eiland voor de kust: Hiiumaa.

Nadat we uit St. Petersburg zijn vertrokken en naar Petershof zijn geweest, zijn we doorgereden naar de grens, om Europa weer in te rijden. Eindelijk dachten we een keertje een leuk voordeel van ons paspoort te hebben: we dachten dat ze wel een EU rij zouden hebben. Nou … Helemaal mis! We moesten gewoon achteraan sluiten, achter alle Russen aan die een ellelange procedure doormoesten om Estland in te mogen … Uiteindelijk dus bijna 5 uur aan de grens gestaan m er binnen 10 minuten doorheen te zijn: want wij zijn EU-lid :-(

Toen maar doorgereden naar een plaatsje niet ver van de grens, waar we door de binnenlanden doorheen konden rijden. Erg leuk en het was mooi weer! De camping bleek op een klif te liggen en bij een heel mooi klein hotelletje! Daar hebben we dus ook gegeten: erg goed voor weinig geld in vergelijking met Nederland! Na een goede nacht door naar Lahemaa National Park, het grootste NP van Estland. Hier konden we door het park rijden, van de verharde weg af, dus Rutger kon zich uitleven! Ook hebben we hier weer besjes geplukt: blauwe besjes en frambozen kun je hier zo zelf plukken!
We hebben op een camping midden in het park geslapen en na een bbq snel de auto in want het stikt hier van de muggen (bijna overal overigens …). De volgende dag door naar Tallinn (in de stromende regen) waar we in een redelijke treinvaart doorheen gegaan zijn. Het is namelijk meer een stad voor zon: veel terrasjes, kleine winkeltjes. Dus hier gaan we nog een keertje terug! We zijn dan ook doorgegaan naar Paldiski, een plaatsje op een schiereiland dat vroeger in de Soviet tijd afgesloten was voor de buitenwereld omdat er een geheime nucleaire submarine basis lag. Hier zouden nog wat resten van moeten zijn … Maar na navraag bleek dat de mensen in het dorp er weinig van wisten .. We moesten echt op zoek. Maar we hebben wat dingen gevonden: uitzichttorens, oude huizen en andere vervallen gebouwen.

We vonden dat we voor deze dag wel genoeg gereden hadden, dus zijn naar een hotel in de buurt gegaan: een spa! Dus met zwembaden, sauna’s en stoombaden! Daar hebben we uitgebreid gebruik van gemaakt!

De volgende dag zijn we naar het een na grootste eiland van Estland gegaan: Hiiumaa. Hier hebben we wat rondgereden, naar de “Hill of crosses” geweest (niet heel spannend :-) ) en naar een soort prehistorisch dorp. Toen naar de camping: deze bleek aan zee te liggen, dus we hebben op het strand gebarbecued en geslapen! Heel cool, wel koud :-)

Vandaag gaan we dit eiland verkennen en dan naar het volgende eiland: Saaremaa.

Cathelijne & Rutger

Posted in Estland, Rusland | Reageren uitgeschakeld

Vitebsk naar St. Petersburg

Hoi allemaal!

Hierbij weer een verslag van de laatste dagen!

‘s Ochtends zijn we vroeg vertrokken vanuit Vitebsk, vandaag proberen we Moscow in een enkele etappe Moscow te bereiken. Eenmaal bij de grens aangekomen proberen we onze Wit Russische immigratiekaart af te laten stempelen en een nieuwe voor Rusland in te vullen. We komen er echter achter dat er geen grens is, enkel een paar kantoren voor vracht verkeer. Hier kunnen ze me met handen en voeten vertellen dat de papieren die we hebben gekregen uit Belarus ook in Rusland geldig zijn alleen en dat deze tot de ingevulde datum geldig zijn. Aangezien we de datum ingevuld hebben van vandaag, de dag dat we Belarus gaan verlaten, zijn we vanaf morgen illegaal in Ruland. Tja, we kunnen niet anders dan doorrijden en hopen dat we niet aan worden gehouden. Vanaf de grens valt op dat Rusland toch een stuk drukker is en minder groen. Ook is er om de 20 a 30 kilometer een politie controle, en er staat altijd wel iemand te betalen .. tja agenten krijgen hier niet veel betaald wordt gezegd. We bereiken in de vrijdag avond spits de ring van Moscow, mijn god wat een auto’s! De 10 baans snelweg staat ram vast en overal begeven oude, maar verassend ook veel nieuwe auto’s het. Na 3 uur file rijden komen we aan op onze parkeerplek waar we gaan kamperen aangezien de hotels hier veel te duur zijn en bijna allemaal “over priced”.

Na een goede nachtrust pakken we de metro richting het centrum. Dit is al meteen een high light van de stad want de metro stations zijn indrukwekkend mooi. We bereiken het centrum in een klein half uurtje en sluiten meteen aan in de lange rij voor de tickets van het Kremlin. Alles op het gemakje, zoals iedereen het hier lijkt te doen. Het Kremlin bestaat vooral uit een boel orthodoxe kerken, de een nog uitbundiger dan de andere. Veel goud en veel gedetailleerde schilderingen, erg mooi allemaal. Na de derde kerk besluiten we wat te gaan eten en door te lopen naar het rode plein. Jammer genoeg waren ze een groot podium op aan het bouwen, maar we konden toch nog wel een goede indruk krijgen. Aangezien alle staten en gebouwen enorm groot zijn en behoorlijk ver uit elkaar liggen wordt het al snel laat en we willen niet ‘s avonds laat door deze stad slenteren. Soms als we de weg vragen of gewoon in de metro ruiken we de geur van (te veel) wodka en het is al lastig genoeg om de mensen hier in te schatten. Na het bekijken van wat oude Sovjet beelden, die uit de stad zijn gehaald en een een park zijn gedumpt, besluiten we terug te gaan naar onze auto. Het was een mooi dagje zo, en we zijn erg moe de volgende dag moeten we ook weer vroeg op om de ochtend spits van Moscow te vermijden.

Na Moskou zijn we doorgereden naar de Golden Ring, een aantal plaatsen in Rusland die erg belangrijk waren in verleden (zie Wikipedia). Wij hebben er 3 bezocht (op één dag): Sergiyev Posad, Vladimir en Suzdal.

In Sergiyev Posad staat het The Trinity Lavra of St. Sergius klooster, het belangrijkste klooster en het spirituele centrum van de Russische Orthodoxe kerk (voor het verschil met het christendom, zie hier ). Een heel mooi en indrukwekkend bouwwerk: veel goud, iconen en “Efteling”-torentjes (felblauwe ui-vormige torentjes met sterretjes erop) en een doorlopende mis de hele dag. Hier hebben we ook kaarsjes aangestoken. En er heerste rust, hoewel er toch veel mensen waren.
De volgende plaats was Vladimir, bekend om zijn kerk (we hebben inmiddels heel wat kerken gezien!). Een mooie witte kerk met weer veel iconen, en veel minder toeristen. Een leuke tussenstop op weg naar Suzdal, onze eindbestemming van de dag. Één van de weinig plaatsen in Rusland met een echte camping: mooie nieuwe wc’s en douches speciaal voor campinggasten! Hier hebben we dan ook echt gekampeerd: gebarbecued en buiten een spelletje gespeeld :-) na een nachtje slapen zijn we Suzdal ingegaan. Hoewel er meerdere dingen dicht waren omdat het maandag was, toch nog leuk door het stadje kunnen lopen (en weer eens Nederlands kunnen spreken met andere touristen). ‘s middags besloten om op de camping te blijven en in de zon te zitten, het was namelijk heel mooi weer! En weer gebarbecued: het vlees is hier erg goedkoop, en ontzettend goed!

Dat betekende wel dat we de volgende dag een lange rit voor de boeg hadden, bijna 800 km naar veliky Novgorod. We hadden gelukkig al een hotel geboekt, dus zoeken was niet meer nodig. De volgende dag het stadje in: het heeft een Kremlin (bijna iedere stad hier had er één: het was namelijk het politieke, religieuze en culturele centrum van een bepaald gebied. Ook hadden ze nog wat leuke gebouwen staan. In de middag zijn we doorgereden naar St. Petersburg, en ook hier staan we weer op een camping (wel een eindje uit de stad). Weer een parkeerplaats, maar wel met supersjieke douche :-) . Na een nachtje slapen met uitzicht op de bay of Finland , zijn we vandaag in de stad geweest! Overal is gratis parkeren, dus dat is heel relaxt. Hoewel wij wat verder weg stonden (durfde het niet te wagen om het echte centrum in te rijden, maar achteraf had dat makkelijk gekund), stonden we dicht genoeg bij om alles te lopen. We zijn naar alle highlights geweest: de Hermitage (we hebben voor nogal wat miljoenen aan schilderijen van Nederlandse schilders gezien), de Church of Our Savior on the Spilt Blood (zie Rutger’s Facebook voor een 3D overzicht), en St. Isaac’s Cathedral. Verder hebben we nog wat door de straatjes gedwaald in het oude centrum, en sushi gegeten :-) een leuke dag dus!

Morgen gaan we nog naar Peterhof, het buitenverblijf van de tsars van Rusland, en daarna rijden we door naar Estland, terug Europa in!

Rutger & Cathelijne

Posted in Rusland, Wit-Rusland (Belarus) | 2 Comments

Van Minsk naar Vitesbk

Hoi allemaal!

Na twee ontzettend warme dagen in Minsk zijn we ‘s ochtends, na het bezoeken van de markt om wat fruit en groente in te slaan, vertrokken richting onze volgende bestemming LONG 55.8333 LAT 29.3833. Deze coordinaten kregen we terug na lang googlen op de engelse naam van het dorpje. Het was makkelijker geweest als we de russische of wit-russische naam hadden gehad maar deze konden we nergens vinden. Opbellen had ook al geen zin aangezien de mensen van het huis waar we heen gaan geen engels spreken. We merken toch wel dat een paar basis woorden russisch geen overbodige luxe is. Bij het herleiden van de functie van een gebouw bijvoorbeeld. Alles ziet er namelijk voor ons het zelfde uit, grijs met donkere glas zonder expliciete uithangborden met plaatjes, alleen wat russische teksten. De enige manier om er achter te komen is de deur open te trekken en naar binnen te lopen. Bij plaatsnamen hetzelfde: gewoon tekens vergelijken om te kijken of de plaatsen op de kaart en de borden hetzelfde zijn. Toch merken we dat we er steeds beter in worden en soms kunnen we zonder al te veel moeite communieren met mensen. Zo ook met een oud vrouwtje van een boerderij vlak bij onze bestemming. We zeggen haar de engelse naam van onze bestemming en laten plaatjes zien van het huis. Het kwam haar niet bekend voor en we laten haar bellen naar de mensen van het huis. Ze schrijf een naam op en wijst op de kaart een stad 100 km verderop aan. Shit, het dorp heet dus blijkbaar anders, “ukleenka” i.p.v. “uklenka”. We leren nog even snel de uitspraak en gaan weer verder zoeken, na 2,5 uur en veel navraag komen we midden in een bosgebied iemand tegen die een vuurtje vraagt aan ons. Hij spreekt engels, wat een geluk .. en .. hij zegt dat hij de buurjongen is van de plek waar we moeten zijn. .. ow yeah! Super aardig rijdt hij 20 minuten voor ons terug en wij konden volgen. Eenmaal bij het huis aangekomen (een soort houten blokhut) was er al voor ons gekookt en konden we meteen aanschuiven. Verse vis uit het meer en salade, jammie. In het huis verblijven verder nog een aantal russen uit Smolensk en Moscow, ze spreken engels en vertellen ons veel over hun land. Erg leuk allemaal! De volgende dag hebben we lekker genoten van de mooie natuur en de rust in dit afgelegen gebied. ‘s middags relaxed wat bessen geplukt in het bos en met de andere gasten badminton en frisbee gespeeld. De volgende dag rijden we door naar Vitesbk, een mooie oude stad in het oosten van Belarus. We zijn nog even gestopt bij de Stalin line museum, er is hier in de tweede wereld oorlog flink gevochten tegen de duitsers. Het museum heeft zowat al het oorlogsmaterieel van de USSR staan vanaf WWII tot aan nu. Uiteraard mag overal worden opgeklommen en was er bij het eettentje ook een gelegenheid om alle wapens af te schieten. Uiteraard op zijn Russisch, niets afgezet, geen oordoppen of veligheidsbril gewoon knallen (behalve voor de begeleider :-) ). Leeftijd geen bezwaar, kinderen van 7 mochten ook gewoon schieten met de AK47 :) . Eenmaal in Vitesbk hebben we wat gegeten en een paar kerken bezocht. Morgen rijden we naar Rusland en hopen we in de avond in Moscow aan te komen.

Rutger & Cathelijne

Posted in Wit-Rusland (Belarus) | 6 Comments

Minsk

Hoi allemaal!

Inmiddels zitten we alweer 2 nachten in Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland. De weg hier naartoe en in de stad waren heel soepel: alle wegen hier zijn heel makkelijk te bereizen en zien er redelijk goed uit (alleen spoorvorming kent een overtreffende trap hoer van Nederland :-) ). We rijden naar het appartement dat we geboekt hebben en moeten even slikken: laten we zeggen dat deze buurt bij ons niet door zou gaan voor een hele goede buurt. Mensen zitten voor het huis bier te drinken en alles is vervallen … De verwachtingen van de site worden ook niet bepaald waargemaakt, maar we doen het er maar mee! De eerste avond eten we hier, met zelfgemaakt eten.

De volgende dag eerst onze blog updaten, en daarna gaan we de stad in. Eigenlijk heeft Minsk maar 1 echte hoofdstraat die het bekijken waard is, dus daar lopen we overheen. We zijn dus ook relatief snel klaar en komen tot de conclusie dat Minsk voor ons niet heelveel te bieden heeft … Wij vonden Brest veel leuker! Wel hebben we hier veel protserige gebouwen gezien op grote pleinen en nog wat links naar de USSR. Wel heel grappig dus! ‘s avonds bij de T.G.I.F. gegeten en luxe met de taxi terug naar huis. Vandaag gaan we hier nog even de bieb bekijken, blijkbaar nog een een staaltje sovet: veel te groot voor het doel, maar groot is beter! :-)

Vandaag rijden we door naar een dorp in het binnenland, hier gaan we naar een ‘homestay’ op een soort boerderij, althans dat denken we want ze spraken alleen Russisch dus het is weer even afwachten waar we terecht komen ….