Voor onze reis moest een auto aangeschaft worden … Na enig inlezen kwamen we tot de conclusie dat er 2 typen auto’s in aanmerking kwamen:
- Land Rover Defender 110
- Toyota Landcruiser
Beiden auto’s voldeden aan de eisen, dus we gingen via internet op zoek naar een auto die binnen ons budget paste. Na het bezoeken van meerdere auto’s liepen we tegen “onze” auto aan: een Land Rover Defender 110, 128.000 km op de teller en altijd dealer onderhouden. Na een proefrit hebben we besloten deze te kopen.
De auto is bijna helemaal origineel, op de safarisnorkel en een extra achterlicht na.
Ombouwen – exterieur
Omdat de auto bijna volledig origineel is, moesten we verschillende aanpassingen maken. We hebben het volgende gekocht en op de auto gemonteerd:
- 5 x nieuwe banden & velgen (Wolf velgen met BF Goodrich all terrain 235/85r16)
- Roofrack (Frontrunner Expedition) incl bekleding met rubber
- Daktent (Autohome Overland 135 x 213 cm) – incl aluminium dragers – naar aanleiding van onze test hebben we besloten om het matras te vervangen, dit was te hard. We hebben nu 2 Therm-a-Rest Dreamtime matjes. Het originele matras laten we dus thuis.
- Ladder achter (Frontrunner)
- Reservewieldrager (Mantec)
- Bullbar
- Lightforce Striker 170 verstralers
- Diff guard voor & stuurstangbescherming
- Extra brandstoftank 45 l. Frontrunner
- Rocksliders
- Aluminium topbox voor op het dak
Ombouwen – interieur
In het interieur zijn grote veranderingen aangebracht, we (nou ja, Rutger) heef tde hele binnekant verbouwd om zo te zorgen dat we tijdens de reis in de auto kunnen slapen indien nodig en hierbij ook verschillende opbergruimtes gecreeërd.
Veel van onze wijzigingen zijn overgenomen van http://www.landreiziger.nl/, omdat over deze aanpassingen goed is nagedacht en waarom dan opnieuw het wiel uitvinden? (nogmaals ontzettend bedankt voor alle hulp hierbij!)
De aanpassingen die we gedaan hebben:
- Verhoogde (vlakke) laadvloer – deze is opgebouwd van aluminium kokers en houtwerk. Het geheel bestaat uit 2 delen: een voorgedeelte en een achtergedeelte. Dit omdat uit een stuk maken niet handig is voor de veiligheid. Het voorstel deel kan worden losgekoppeld en recht voor het achterste deel worden gezet. Het geheel is aan de bovenkant afgewerkt met droogloopmat (mocht het vochtig worden binnen dan geeft dit gen problemen). In deze laadvloer zitten 3 opbergruimtes: 2 kleinen aan de zijkant en grote vlakbij de deuren van de achterzitplaatsen. Deze kunnen worden opgemaakt met een lintje en worden dichtgehouden door een snapper.
- Uitschuiflade met verschillende maten kratten (met telescoopgeleiders)
- Stoelhoezen (Melvill & Moon)
- Raamventilatie (http://www.off-road-products.de/)
- Ledlampjes als leeslichtjes (Philips)
- Isolatie op de bodem
- Aangepaste cubbybox (“geheim” compartiment)
- Cruisecontrol (zelf ingebouwd)
- Termometertje
- Nieuwe Defender vloermatten
- Bagagenetten
Andere aanpassingen
Buiten alle aangepaste onderdelen, hebben we veel vervangen in de auto. Hoewel onderdelen niet altijd helemaal versleten waren, moeten we er een heel stuk mee rijden dus moeten we zorgen dat alle tip top in orde is! We hebben vervangen:
- Remschijven
- RVS remcilinders
- Verwijderen ECR
- Vervangen boompje onder kleppendeksel ivm olieproblemen (veel voorkomend bij landrovers)
- Stuurhoofdcilinder
- Rubbers schokbrekers
- Alle olie vervange
- Filters vervangen
Het uiteindelijke resultaat!
Daar moet je dan wel voor betalen
We zijn het nog niet vaker tegen gekomen … Maar hier stonden er wel 10 op een rij (zoals vaak .. Ze verkopen allemaal het zelfde op een bepaalde plek .. Er is niemand die denkt: zij verkopen thee, laat ik er cakejes bij verkopen!)
Ik zie alleen maar tanks
No road at all!!
Lekkerrrrr!!!!
Ik zou niet onder die losse stenen gaan staan!!
Doodzwijgen dan is het er niet?
Stoere foto, Lijnie!
Dit bord staat ook langs de weg tussen Heeze en Someren erg he!
Ik was ook niet meegegaan hoor!!
Rutger moet inderdaad een topdag hebben gehad!!
Mooie foto, maar wel geen echt strandweer!
Wat grappig! Hoe toevallig kan het zijn dat je er twee op hetzelfde moment tegenkomt?
Wat raar, al die dure auto’s die op deze foto staan. Dat valt me meteen op!
Je mag wel weer heel veel in die bunker!!
Goede vermomming!!
Was dat wel met een gids?
Hier werd dus wel enige zelfwerkzaamheid gevraagd!
Een echte safari!
Ziet er niet zo camping-achtig uit.